Get Adobe Flash player

 

Met reus Greate Pier wordt sinds november 2015 niet meer opgetreden. De organisatie is opgeheven. De reus wordt wel behouden. 

 

Contact gegevens:

gnome home

Reuzengilde Greate Pier fan Wûnseradiel

Freerk van der Hauw

+31 (0)517-393293

+31 (0)6-40592704

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

www.reuzengildegreatepier.nl

Greate Pier fan Wûnseradiel

Friese volksheld met een zwaard van 2,13 meter lang en 6,6 kilo zwaar

 

Op 29 januari 1515 werd de boerderij Donia State in het Friese dorpje Kimswerd door een bende Saksische soldaten leeggeroofd en in brand gestoken. Alle andere boerderijen van Kimswerd ondergingen hetzelfde lot. De angstige bewoners vluchtten in de kerk, die ook een prooi van de vlammen werd. Veel dorpelingen vonden een wrede dood. Pier Gerlofs, groot van gestalte, pikte dat niet. Hij nam het zwaard op, wist honderden medestrijders om zich heen te verzamelen en sloeg letterlijk terug. Het zwaard waarmee hij zowel op land als op de Zuiderzee slag leverde, wordt bewaard in het Fries Museum in Leeuwaren. Het reusachtige zwaard is 2,13 meter lang en weegt 6,6 kilo. Dat hij opstond tegen tuig dat moordend en rovend door Friesland trok, maakte hem tot de bekendste volksheld en vrijheidsheld van Friesland.pier
Logisch dat vijfhonderd jaar later het begin van de opstand onder leiding van Piet Gerlofs uitbundig werd gememoreerd. Op 29 januari 2015 werden de gruwelijke gebeurtenissen in Kimswerd, een dorpje van zeshonderd zielen vlakbij de Afsluitdijk, door een theatergroep nagespeeld. Een van de hoofdrolspelers was Greate Pier fan Wûnseradiel, de meest noordelijke reus van Europa. Greate Pier was de geuzennaam van de dappere Fries Pier Gerlofs.

Tot zijn spijt moet secretaris Freerk van der Hauw, secretaris van de folkloristische vereniging Greate Pier fan Wûnseradiel vaststellen dat dit optreden voorlopig het laatste is van de enige reus van Friesland. Vele pogingen gedurende heel wat jaren ten spijt is het niet gelukt om de begeleidingsgroep van Greate Pier uit te breiden en te verjongen. De reus gaat in de mottenbalen, maar zal niet worden afgebroken omdat de hoop op betere tijden nog niet is vervlogen. "Iedereen vindt het leuk, de Friese reus", zegt Freerk van der Hauw, "maar niemand is bereid zich er voor langere tijd aan te verbinden."

Voor de bezoeker aan Kimswerd blijft Greate ('grutte') Pier zichtbaar als robuust standbeeld aan de voet van de Laurentiuskerk. De boer die in opstand kwam woonde hemelsbreed een kilometer hier vandaan. Toen in het kleine Kimswerd het idee ontstond om een reus te bouwen, lag het voor de hand dat de grootste zoon Greate Pier zou worden uitgebeeld. Van oorsprong heeft Friesland geen reuzentraditie, maar het land kent wel een aantal zeer oude sagen waarin reuzen de hoofdrol spelen. Soms werden die legendes zelfs bevestigd door archeologische vondsten. Uit de tiende eeuw stamt een verhaal van drie reusachtig grote broers die in verzet kwamen tegen de Noormannen. Drie eeuwen later werden nabij het dorp Britsum hun graven teruggevonden. . Het standbeeld van Greate Pier werd 1986 onthuld. Twaalf jaar later werd de folkloristische vereniging Greate Pier fan Wûnseradiel opgericht. Het doel van deze vereniging was het bouwen van een reus om daar vervolgens mee op te treden. De initiatiefnemer, Jacques van Oudshoorn, had zich laten inspireren door de reuzencultuur in Noord-Brabant en Limburg. Op 7 juni 1998 werd hij ingeschreven in het bevolkingsregister van de gemeente Wûnseradiel. Diezelfde dag trok door Makkum voor de eerste keer in de Friese historie een reuzenstoet in de beste Zuid-Nederlandse tradities. Rond de reus werd een groep van rond de 35 vrouwen en mannen geformeerd. Zij kregen de kleding aan van mensen die in de zestiende eeuw tot het gezelschap van Greate Pier hadden kunnen behoren, zoals een schout, boeren en boerinnen, een marketentster, een monnik, kinderen en de echtgenote van de held. De groepsleden dragen fraai nagemaakte werktuigen en wapens mee. Alle kleding, alle attributen, de reus en de kar waarin Greate Pier wordt vervoerd zijn door vrijwilligers zelf ontwikkeld en gebouwd. Omdat de initiatiefnemers ook wel zagen dat ze meestal naar het zuiden zouden moeten voor de optredens, werd de reus op een ingenieuze manier demontabel gemaakt. Het geheel past in een speciale kar.

(Paul Spapens)